lørdag 8. september 2012

Porec og Østerrike

Vi ble faktisk i hele 10 dager i Porec - ny rekord! Pleier å bli litt rastløse etter en uke, men vi trivdes så utrolig godt på camp Ulika - at vi ikke hadde noe hast med å reise derfra. Vi byttet plass på campen riktignok, men bare fordi vi da kom i første rekke til vannet. Og dermed helt herlig utsikt over Porec.

Det ble med den ene gangen vi fikk besøkt Porec by, men vi kommer garantert til å ligge på campen flere ganger, så vi får helt sikkert syklet flere ganger til byen.

Her er første plassen vi fikk på Ulika, vi hadde utsikt til vannet på skrå fra den campingvognen foran oss.

På tirsdag bestemte vi oss for å begynne reisen nordover dagen etter. Hele tirsdagen var grå og kjedelig, så vi pakket inn alt ute og tenkte oss en liten tur inn til Porec. Helt til Arvid ringer fra Kitzbühel og sier at de har herlig og varmt vær, og at de tenkte seg til Ørneredet dagen etter. Det tok oss vel sånn cirka 2 minutter å bli enige i at det hadde vi lyst til å være med på! Så blås i hele sykkelturen, vi kjører avgårde med en gang! Det begynte også å regne så det var virkelig et tegn på at vi burde komme oss avgårde. Det er kjipt å sitte i øs pøs vær, med skikkelig vind i tillegg, når vi istedet kunne overraske Arvid og Irene i Kitzbühel!!!

Fikk oss forresten en overraskelse da vi sjekket ut, det kostet 142 kroner pr natt på campen! Så utrolig billig!! Anbefales!!!

Vi kjørte fra Ulika ved 18-tiden, og var ikke fremme på camp Schwarzsee før nærmere 1 på natten. Det ble rett i seng, men dagen etter ble det et koselig gjensyn med Arvid og Irene, og felles frokost i strålende vær.

Deretter kjørte vi til Berchtesgaden og parkerte bilene på parkeringsplassen hvor bussene går til Kehlsteinhaus, dvs Ørneredet. Vi var ikke så innmari heldige med været, det var greit nede, men da vi kom til toppen, dvs 1834 moh, var det tåke over det hele. Så igrunn ingenting av den vanligvis fantastiske utsikten, dessverre. Men fikk da sett huset til Hitler, som han fikk i gave til 50 års dagen sin i 1938. Vi trodde det skulle være mye større, men det var kjekt å se det. Det mest spektakulære for oss var nok veien opp dit. Bare tanken på hvordan de klarte det dengang, å bygge 6,5 km lang vei, med stigning på ca 850 høydemeter, i all slags vær og med mye enklere utstyr enn i dag, er bare helt utrolig!

Her er den berømte peisen i det største rommet, peisen fikk Hitler i gave fra Musollini.

Etter besøket der oppe, var det buss til parkeringen igjen, og avskjed med Arvid og Irene. De fortsetter nordover mens vi, som ennå har over en uke igjen av ferien, reiste til Inzell for natten. Det er ikke akkurat flust av stellplasser i Østerrike, så selv om vi skal innom Østerrike igjen, er det enklest å overnatte i Tyskland.

Vi fant en herlig liten plass rett før byen, på en gård med plass til 3 biler. Hausernhof heter plassen, kostet 14.40 for natten med fint sanitæranlegg og kort vei til restauranter og butikk.

Dagen etter var vi innom og kikket på skøytehallen, Inzell er jo kjent for den, og kjørte videre til Ruhpolding. Nok et kjent sted for oss skiskyting-interesserte! Koselig by, og flott arena. Skal bli gøy å se på tv herfra til vinteren! Derfra var det kort vei til Reit Im Vinkel, også en utrolig sjarmerende liten by. Selv om trafikken gikk rett igjennom sentrum.

Det er jo utrolig korte avstander mellom de kjente skistedene! Så derfor kjørte vi likegodt til Hochfilzen også......he he.... nok et kjent skiskytingsted.

Der var vi fantastisk heldige!!!! Det viste seg nemlig at stedet nylig hadde fått VM i skiskyting i 2017! Og denne kvelden var det fest foran kulturhuset med arrangørene, utøvere, ompa-orkester, gratis drikke og masse glade mennesker! Og stellplassen var parkeringen ved kulturhuset! Snakk om å havne midt i smørøyet!! Vi koste oss sammen med alle de andre, selv om vi skjønte svært lite av hva de snakket om på scenen. Østerriksk er ikke akkurat tysk! Men gøy var det allikevel!!

Vi sto 3 biler her den natten, betalte 10 € med strøm og WC/dusj.

Våknet opp til strålende sol, og en glad bursdaggutt!! OT fylte 50 år idag!!

Kitzbühel var målet nok en gang, og ikke minst Hahnenkamm!! Vi sportsgale ville jo gjerne opp til toppen og virkelig få følelsen av utforrennet som går her!
Vi tok gondolbanen opp, og med det været så var det helt fantastisk!!!

Vi ruslet littt rundt i sentrum etterpå og tok litt mat, før vi satt oss i Botox og kjørte til Maishofen som ligger rett ved Zell am See. camp Bad Neunbrunnen var et godt valg. Den ligger idyllisk til ved et lite vann, og har nydelig mat i restauranten og flott sanitær. Vi betalte 16 € med strøm, og 1,50 € for internett.

Det ble en perfekt 50 års dag! Heldigvis for OT hadde vi nett - så han kunne følge med på face og takke alle som gratulerte med dagen ;)